Kedves Vásárlóink!
2022.04.15.-04.18. között minden üzletünk, webáruházunk zárva tart.
Kellemes húsvétot kívánunk mindenkinek!
Kedves Vásárlóink!
04.02-04.05 között csepeli üzleteink zárva tartanak!
04.02, 04.04, 04.05 kiskunlacházi üzletünk zárva tart!
04.03. szombaton kiskunlacházi üzletünk nyitva tart 11 és 19 óra között!
Webáruházunk zavartalanul üzemel, húsvét alatt is lehetséges rendelni.
Kellemes húsvéti ünnepeket kívánunk!
29ER, vagy sporttrekking?
29er vagy sporttrekking? Hasonló, mégis gyökeresen eltér a két kategória – a használat, és némi finomhangolás viszont képes összemosni ezt a két szegmenst.
A 29-es kerékméretű, azaz a 29ER bringák elsődlegesen terephasználatra lettek kitalálva, de nyilván az aszfaltúton is jól gurulhatnak, a trekking kerékpárok ellenben 90%-ban szilárd, sima útburkolatra vannak összerakva, emellett persze elboldogulnak a földutakon is, ha épp arra visz az utunk. Nos, ez a – fordított – arányosság a kulcs.
Tehát bármilyen hasonlóság is merülne fel – ami főleg a hasonló kerékméret miatt jellemző összevetés -, mégis almát hasonlítunk a körtéhez.
Lássuk hát, mik az erősségeik a saját felségterületükön!
Mitől alkalmas egy 29er bike a terephasználatra?
- laza úton is jól kapaszkodó terepmintás gumik
- masszívabb felépítmény
- nagyobb rugóút
- széles kormány
- aktív üléspozíció
- elvileg rövidebb áttétel
Mitől hasít jól egy trekking bringa az aszfalton?
- kis gördülési ellenállású gumik
- súlytakarékosabb felépítmény
- városban is használható, helytakarékos kormányszélesség
- komfortos üléspozíció
- aszfaltos tempóhoz ideálisabb áttétel
A képen: Nem is kérdés, hogy melyik való terepre, és melyik hasít jól az aszfalton.
Nyilván ezeken túl lehet számtalan nüansznyi eltérés: MTB specifikus nyereg versus komfort nyereg (nyilván kinek mi kényelmes, és élhető), stabil fogású és rögzítésű MTB markolat versus lágyabb, megformált komfort markolat, és így tovább. Nyilván a kerékpár szinte minden elemére kitérhetnénk a szélesebb, erősebb MTB felniktől trekking vázon fontos opcióként kínált csomagtartó és sárvédőszemekig.
No, de hol is mosódik össze?
A képen: 29er, sportos crosstrekking, trekking
Itt inkább egyik oldalról van „átfolyás”, mégpedig a 29er feléről, ugyanis ezek a bringák a masszivitásuk miatt kiváló „városi terepjárókká” válhatnak, ha a bütykös gumikat egy aszfaltra tervezett simább felületű, vagy akár futóéles gumira cseréljük. Egyfajta városi terepjáróként így nem kell riadoznunk egy útpadkáról történő le-, vagy felhajtástól, illetve a nem éppen parádés hazai utak sem hozzák zavarba a gépünket. Az extra előny, hogy ha visszadobod a rücskös gumikat, már meg is van a hétvégi program – mehetsz is terepre!
Nyilván szilárd burkolatú úton még sima gumival is kompromisszumos megoldás egy ilyen átépített 29es. Ezáltal ugyan kiváló „városi terepjáróvá” válik a bringa, de ugyebár nagyobb a tömege, „hegyesebb” az üléspozíció és a masszívabb kiképzésű felnik is nagyobb hajtási energiát igényelnek, hiszen a centrifugális erők igencsak őszintén szembe tudnak állítani a fizikával. Bizony, minél nehezebb egy felni, akkor az erőkar végén lévő tömeg mozgatása energiából is többet igényel, az pedig hosszú távon sorra változtatja izzadtsággá a párizsis zsemléket. Városban csalinkázni tökmindegy, rövid távon nincs meghatározó különbség, de már pár 10 kilométernél érezni fogja, miről van itt szó.
A másik kérdés a kerékpár használati értéke az adott körülmények között. A terephasználathoz széles kormány és masszív, merev kormányfej dukál, ami a hosszabb első háromszöges MTB kerékpár vázgeometriával olyan üléspozíciót enged, hogy terepen is aktívan mozoghasson. Itt nem a túratávon, egy pozícióban történő kényelmes ücsörgés a lényeg, hanem az, hogy lejtőn és emelkedőn is képes legyél legyőzni a terepakadályokat. Sima gumival városban is buli útpadkán fel-le, vagy rakparti lépcsősorról lefelé, de akár a kocsik között is mozgékony, de egy 29er sose lesz egy túragép.
A Corelli Snoop 5.3 kiváló példa arra, hogy mennyire jó is lehet egy pénztárcabarát 29-es MTB (teszt itt: ), vagy akár a nagyon hasonlatos Corelli Atrox 1.2
De akkor mi a suhanósan komfortos megoldás?
Ha 90%-ban aszfaltúton közlekedünk, és néha beszédülünk egy hegyi földútra?
A trekking. Miért? Mert erre van kitalálva.
A keskenyebb gumik és felnik jóval haladósabbak a kisebb energiaigényük miatt, és a városi utakat egy közepesen erős trekking felni is teljesen jól viseli. A váz jellemzően rövidebb első háromszögből, és kissé hosszabb láncvillából áll össze, hogy a tempósabb haladáskor is stabil maradjon. Ez már alapvetően egy felegyenesedettebb üléspozíciót feltételez, amit a trekking kategóriában elterjedt állítható kormányfej pedig csak hab a komfort tortáján. Ha a haladósabb tempó a cél, csak lejjebb kell dönteni egy imbuszkulccsal, ha pedig derékfájós a pilóta, esetleg hosszú túra a terv kisebb tempóban, akkor ott a lehetőség a királyi trónusban üldögélésre.
Tehát ha a terepes használhatóság a meghatározó irányvonal – akár némi városi közlekedéssel kombinálva -, akkor a 29-es kerékpár, azon belül MTB kerékpár kategória a megoldás, ellenben ha haladós, mégis kényelmes gépet keresünk, akkor a crosstrekking kerékpár vonalon célszerű nézelődni. A crosstrekking kerékpárok ráadásul a teljesen felszerelt túra trekking / túra kerékpárok változatai igazi Grand Tourismo bringák. Tekintve, hogy a legtöbb crosstrekking már gyárilag fel van készítve a sárvédő/csomagtartó/kitámasztó fogadására, akár ezeket is van lehetőség kiegészíteni az említett alkatrészekkel, de ha valaki döntően túrakerékpárnak használja, akár csomagokkal, akkor a legjobb egy gyárilag teljesen felszerelt modellt választani.
Kiváló példa a Visitor Terra vonal, melyből férfi és női változat is létezik, illetve crosstrekking és túra trekking felszereltséggel is elérhető.
Illetve van olyan megoldás, ami megmutatja, hogy igenis működik a fából vaskarika, hiszen a Corelli Trivor pontosan az, amiről a 29er/trekking hibridként beszéltünk: masszív, sportos gép, ami a közepesen ballonos, aszfalt és földúton is használható hibrid mintás gumikkal még haladós is.
Összegezve: itt is él az az alaptézis, hogy első körben el kell dönteni, mi a használati főprofil. Megoldás van mindenre, még akár a vegyes használatra is – persze néhány kompromisszummal. Ha pedig kristálytisztán megvan, hogy terepen, vagy aszfalton lesz használva a gép, akkor nagyban leegyszerűsödik a kérdés.